ABD merkezli elektrikli araç üreticisi Tesla, hisse fiyatlarındaki dikkat çekici artış ve piyasa değerindeki sıçrama ile küresel otomobil sektöründe liderlik koltuğuna oturdu.
Kasım ayının ilk haftasında 251 dolar seviyesinde işlem gören Tesla hisseleri, bugün itibarıyla %84 artışla 462 dolara ulaştı. Bu yükselişteki en büyük etken, 5 Kasım'da gerçekleşen ABD başkanlık seçimlerinde Donald Trump’ın zaferi ve Elon Musk’ın hükümette görev alacağına dair haberler oldu.
Piyasa Değeri 1,4 Trilyon Dolara Ulaştı
Tesla, bu yükselişin ardından 1,4 trilyon dolarlık piyasa değerine ulaştı ve bu rakamla küresel otomobil sektöründe açık ara lider konumuna geldi. Sektörde piyasa değeri 1 milyar doların üzerinde olan toplam 52 otomobil üreticisinin toplam değeri yaklaşık 2,82 trilyon dolar seviyesinde bulunuyor. Böylece Tesla, diğer büyük otomobil şirketlerinin toplam değerine neredeyse eşit bir büyüklük sergiliyor.
Diğer Büyük Üreticilerin Durumu
Tesla’nın ardından ikinci sırada Japon devi Toyota, 237,6 milyar dolarlık piyasa değeriyle yer alıyor. Onu Çinli BYD (110,7 milyar dolar), Xiaomi (102,5 milyar dolar) ve Ferrari (77 milyar dolar) takip ediyor. ABD merkezli General Motors, Alman markaları Porsche, Mercedes-Benz, BMW ve Volkswagen ise sırasıyla ilk 10’daki diğer üreticiler arasında bulunuyor.
Bu dokuz büyük otomobil üreticisinin toplam piyasa değeri 788 milyar doları bulurken, bu rakam Tesla’nın piyasa değerinin yarısından az bir büyüklüğe denk geliyor.
Tesla’nın Satış Performansı
Tesla, liderliğini piyasa değerinde gösterse de küresel satışlarda diğer üreticilerin gerisinde kalıyor. F&I Tools’un verilerine göre, 2023 yılı itibarıyla Tesla’nın toplam satışları 1,81 milyon adette kaldı. Aynı dönemde Toyota, 10,3 milyon araç satışıyla dünyada en çok araç satan şirket unvanını korudu. Toyota’yı Volkswagen (9,2 milyon), Hyundai Kia (7,3 milyon) ve Stellantis Group (6,4 milyon) izledi.
Tesla, yüksek piyasa değerini ve yenilikçi vizyonunu sürdürerek sektördeki etkisini artırmaya devam ediyor. Ancak satış rakamlarında diğer büyük üreticilerle arasındaki farkı kapatmak için çalışmaları gerektiği görülüyor.