Gündem

Temsilcisi Olmayan E-Ticaret Platformlarına Erişim Engeli Yolda

Ticaret Bakanlığı, Türkiye’ye yurt dışı e-ticaret platformları üzerinden getirilen ürünlerle ilgili incelemeleri sıkılaştırdı. Yapılan denetimler, platformların ve satıcıların Türkiye’deki yasal yükümlülüklerini yerine getirip getirmediğini kapsıyor. Temsilcilik zorunluluğu ve diğer düzenlemelere uymayan platformlara erişim yasağı gündemde.

Bakanlık, yasal yükümlülüklere uyulmaması halinde Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu'na (BTK) başvurarak erişim yasağı talebinde bulunabilecek. Mahkeme kararıyla bu platformların Türkiye'den erişimi tamamen engellenebilecek.

Temsilci Zorunluluğu 1 Nisan’da Başladı

1 Nisan 2025 itibarıyla yürürlüğe giren düzenlemeye göre, Türkiye’ye e-ticaret kanalları üzerinden getirilen ürünler için ülkede yerleşik bir iktisadi işletmeci bulunması zorunlu hale geldi. Yeni yönetmelik, yalnızca satış işlemlerini değil, promosyon dahi olsa Türkiye’de yerleşik nihai kullanıcıları hedefleyen ürünleri de kapsıyor.

Ürünlerde Türkçe dil seçeneği bulunması, Türk Lirası cinsinden fiyatlandırma yapılması ve Türkiye adreslerine teslimat gibi kriterler de “Türkiye’de piyasaya arz” olarak değerlendiriliyor.

Temu İçin Erişim Engeli Gelebilir mi?

Dünyada hızla yükselen Çin merkezli alışveriş platformu Temu’nun, Türkiye pazarına 2024’te girmesine rağmen henüz Türkiye'de resmi bir temsilciliği bulunmuyor. Bu durum, platformun düzenlemelere uymadığı gerekçesiyle kapatılabileceği ve Türkiye'den erişiminin engellenebileceği iddialarını gündeme getirdi.

Ticaret Bakanlığı henüz bu konuda resmi bir açıklama yapmadı ancak denetim süreci dikkatle takip ediliyor.