Son yıllarda otomotiv endüstrisinde çığır açan teknolojilerin Çin ve ABD'den gelmesi, Avrupa kamuoyunda yoğun tartışmalara yol açtı. Kıtanın otomotiv sektörü, elektrikli araçlara geçişteki yüksek maliyetler ve Çinli üreticilerin artan rekabetiyle mücadele ederken, kriz giderek derinleşiyor.

Elektrifikasyonun Maliyeti Ağır Geliyor

Elektrikli araç üretimine geçişin getirdiği maliyetler, Avrupa'nın bu dönüşümü beklenenden daha yavaş gerçekleştirmesine neden oldu. Özellikle Almanya gibi ülkelerde, otomotiv üreticileri ve tedarikçileri sipariş eksikliği ve artan maliyetlerle karşı karşıya. Münih merkezli Ekonomi Araştırma Enstitüsü (Ifo), kasım ayında Alman otomotiv üreticileri ve tedarikçilerinin duyarlılığının sipariş eksikliği nedeniyle kötüleştiğini açıkladı. Ifo uzmanı Anita Wölfl, sektördeki firmaların pandemi ve tedarik zinciri sorunları nedeniyle biriktirdiği siparişlerin tamamlandığını ancak yeni siparişlerin kapasiteyi doldurmak için yetersiz olduğunu belirtti.

Konya Şeker’den üretici ortaklarına müjde! Konya Şeker’den üretici ortaklarına müjde!

Bosch ve Volkswagen'den Büyük İşten Çıkarmalar

Avrupa'nın önde gelen otomotiv ve tedarikçi şirketleri, krizle mücadele kapsamında işten çıkarmalar ve yeniden yapılanma kararları alıyor. Bosch, otomotiv biriminde dünya genelinde 5.500 kişiyi işten çıkaracağını ve üretim tesislerinde kısa mesaiye geçeceğini duyurdu. Volkswagen ise Almanya'da üç fabrikasını kapatma ve işçi maaşlarında %10 kesinti talebiyle tarihin en büyük yapısal krizlerinden birini yaşıyor. Sendika üyesi çalışanlar, Volkswagen'in fabrikalarında uyarı grevlerine başladı.

Fabrika Kapatmaları Yayılıyor

Küresel otomotiv üreticisi Stellantis, İngiltere'deki bir fabrikasını kapatma kararı alırken, İtalya'nın Mirafiori kentindeki ana fabrikasında montaj faaliyetlerini askıya aldı. Fransız lastik üreticisi Michelin, Fransa'daki iki fabrikasını en geç 2026 yılı başında kapatacağını açıkladı. İsviçre merkezli tedarikçi Feintool, Almanya'daki tesislerinden birini kapatarak üretimini Macaristan'a taşıma planını devreye soktu.

Tedarik Zinciri ve Sanayisizleşme Endişesi

Krizden en çok etkilenenlerden biri de yedek parça ve tedarik zinciri sektörü oldu. Düşen siparişler ve artan maliyetler, birçok tedarikçinin yeniden yapılanma ve işten çıkarmalarla ayakta kalmaya çalışmasına neden oluyor. Avrupa'nın köklü tedarikçilerinden Johann Vitz GmbH, iflas başvurusunda bulunarak yeniden yapılanma sürecine girdi.

Gelecek İçin Endişeler

Avrupa'da otomotiv sektöründeki dönüşümün yavaşlığı ve rekabetin yoğunlaşması, sanayisizleşme sürecine katkı sağlayarak siyasiler üzerindeki baskıyı artırıyor. Elektrikli araçlara geçiş sürecinde daha hızlı ve yenilikçi adımlar atılamaması durumunda, Avrupa'nın küresel otomotiv sektöründeki gücünü kaybetme riski giderek büyüyor.